icon-arrow icon-check icon-mail icon-phone icon-facebook icon-linkedin icon-youtube icon-twitter icon-cheveron icon-download icon-instagram play close
Werken bij B-able
Blog 08/05/2019

Bewustwording, hoe creëer je dat?

B-Able

Bewustwording: een term waarmee we hedendaags mee om de oren worden geslingerd. Sinds de komst van de AVG op 25 mei 2018 komen we er niet meer onderuit. Elk bedrijf dat persoonsgegevens verwerkt zal aantoonbaar moeten voldoen aan de wet. Dat kan je niet als directielid in je eentje voor elkaar krijgen: je hebt het hele bedrijf daarvoor nodig! De medewerkers moeten weten wat de AVG ons voorschrijft, en wat de essentie en noodzaak is van het goed omgaan met persoonsgegevens. Dat noem je bewustwording. Maar hoe bereik je nou bewustwording? Moet je dat riedeltje dan elk jaar opnieuw herhalen? En hoe doe je dat bij nieuwe medewerkers? Genoeg vragen waar bedrijven mee worstelen. Nee inderdaad, je bent niet de enige.

Security consultant
Demy Schuitema /
Privacy consultant

Laten we bij het begin beginnen: het opstarten van een bewustwordingsprogramma! Bewustwording ontstaat door continuïteit. Terugkerende materie op verschillende manieren. Één verplichte e-learning voor iedere medewerker is helaas niet voldoende. Maar kan wel een mooi onderdeel zijn van het programma of de nieuwe medewerkers. Het is belangrijk om structuur in je programma op te bouwen, zodat de medewerker de informatie en samenhang herkent. Door een specifieke vormgeving te kiezen voor het programma, herkent de medewerker direct het onderwerp.

Herkenbaarheid is een belangrijk onderdeel van je programma. Als je dit hebt ontwikkeld, kan je periodiek instrumenten uit je programma in gaan zetten. Denk bijvoorbeeld aan : kennissessies over de AVG en informatiebeveiliging, de e-learning, een quiz op intranet met een prijs, een phishingtest, uitleg over datalekken, posters, clean desk & clear screen rondes enz. De medewerkers dienen continue in aanraking te komen met het onderwerp, wil je bewustwording creëren. Maak van te voren een goede planning zodat je weet wanneer je welk instrument in gaat zetten. Bewustwording neemt tijd dus hou daar rekening mee in je programma. Probeer je instrumenten over een jaar te verspreiden. Het adviseren van nieuwe en veilige gewoontes heeft vaak pas resultaat als de medewerker het in de praktijk heeft zien gebeuren. Vergeet daarom ook niet om de rol van het management mee te nemen! Zij zijn het voorbeeld voor de organisatie.

Elk bedrijf kent zijn eigen cultuur en daar dien je ook rekening mee te houden in je programma. Niet elke afdeling heeft behoefte aan dezelfde informatie, maar ook niet elk instrument zal hetzelfde effect hebben op de verschillende afdelingen. Kijk waar de medewerkers daadwerkelijk mee te maken krijgen, en speel daar op in. Dat maakt het levend! Hou daarbij ook rekening met het taalgebruik. Zodra de medewerker het nut van de AVG in ziet, worden ze zelf gemotiveerd het goed te willen doen. Dan heb je al een groot doel bereikt!

Hou je programma laagdrempelig, helder en begrijpelijk! Vaak denkt de medewerker bij nieuwe projecten: ‘’nou, daar komt weer wat bij!’’. Daardoor kan weerstand ontstaan en die wil je absoluut voorkomen. Het programma is niet alleen bedoeld om te kijken naar het onveilige gedrag, maar ook om daar een gemakkelijke en veilige oplossing voor aan te bieden.  Des te beter wordt het in de praktijk uitgevoerd! De medewerker moet vooral niet bang zijn om fouten te maken, het is een leerproces voor iedereen en niemand doet het meteen perfect. Dit kan je gedurende het hele traject benoemen.

Aan het einde van je programma kan je ervoor kiezen verschillende instrumenten te blijven gebruiken voor het nieuwe jaar. Want, de AVG zal altijd op de agenda moeten blijven staan. Als je echt wil weten waar je staat, stuur dan eens een enquête rond over de afdeling. Waar liggen nog de verbeterpunten? Kennis of gedrag? En op die voet kan je weer verder.

Overzicht blogs
Security consultant
Demy Schuitema /
Privacy consultant

Benieuwd wat de security-experts voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact op!